- Zgłoszenie artykułu, listu przewodniego i deklaracji autorskiej dostępnych w materiałach do pobrania przez autora z wykorzystaniem formularza online.
- Wstępna ocena formalna, merytoryczna i techniczna artykułu dokonywana przez redakcję.
- Sporządzenie dwóch niezależnych recenzji zgodnie z zasadą podwójnej anonimowości z wykorzystaniem formularza znajdującego się w materiałach do pobrania.
- Sporządzenie odpowiedzi na recenzję przez autora z wykorzystaniem formularza znajdującego się w materiałach do pobrania.
- Decyzja redakcji o odrzuceniu, przyjęciu albo odesłaniu publikacji do autora w celu naniesienia poprawek.
- Podpisanie umowy wydawniczej znajdującej się w materiałach do pobrania.
- Publikacja artykułu w wersji elektronicznej na stronie czasopisma.
- Zgłaszane artykuły powinny mieć charakter naukowy, czyli powinny prezentować wyniki oryginalnych badań o charakterze empirycznym, teoretycznym lub analitycznym.
- Artykuł powinien przedstawiać obecny stan wiedzy, metodykę badań, przebieg procesu badawczego, jego wyniki oraz wnioski, z przytoczeniem cytowanej literatury (bibliografia).
- Szczegółowe wytyczne i rekomendacje dotyczące struktury artykułu naukowego, układu i kolejności poszczególnych jego części, według których autorzy powinni przygotować zgłaszany artykuł znajdują się w szablonie z wymogami edytorskimi dostępnym w materiałach do pobrania.
- Przypisy i bibliografia powinny być przygotowane w stylu APA. Szczegółowe informacje na temat sporządzania przypisów i cytowanej literatury znajdują się w szablonie z wymogami edytorskimi dostępnym w materiałach do pobrania.
- Artykuł naukowy powinien być zgodny z profilem czasopisma określonym na stronie pisma.
- Artykuł naukowy powinien spełniać standardy edytorskie wyszczególnione w szablonie z wymogami edytorskimi dostępnym w materiałach do pobrania.
- Artykuł naukowy powinien spełniać standardy etyczne wymienione poniżej poprzez podpisanie deklaracji autorskiej znajdującej się w materiałach do pobrania.
- Dwie pozytywne recenzje wykonane przez zewnętrznych recenzentów oznaczają akceptację artykułu, dwie negatywne oznaczają jego odrzucenie.
- Odesłanie poprawionej wersji artykułu naukowego oraz podpisanej odpowiedzi na recenzję (sporządzonej w szablonie znajdującym się w materiałach do pobrania) w terminie podanym przez redakcję.
- Zgłaszane artykuły naukowe powinny mieć oryginalny charakter, nie mogą być wcześniej publikowane, ani być przedmiotem postępowania kwalifikującego je do publikacji w innym czasopiśmie lub wydawnictwie.
- Redakcja wprowadza zaporę ghostwriting i guest authorship poprzez ujawnianie afiliacji i wkładu poszczególnych współautorów w powstanie artykułu.
-
Zgodnie z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego
(
www.nauka.gov.pl
):
- Ghostwriting oznacza sytuację, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
- Guest authorship (honorary authorship) oznacza sytuację, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
- Redakcja wprowadza zaporę financial disclosure poprzez ujawnianie wkładu instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów w źródłach finansowania badań przedstawionych w artykule lub w źródłach jego powstania.
- W celu wypełnienia standardów etycznych, autorzy są zobowiązani do podpisania deklaracji autorskiej dostępnej w materiałach do pobrania oraz ujawnienia ich afiliacji, wkładu autorskiego i źródeł finansowania poprzez wypełnienie odpowiedniej pozycji w szablonie standardami redakcyjnymi dostępnymi w materiałach do pobrania (sekcja Informacje uzupełniające).
- Autor zgłaszający artykuł jest odpowiedzialny za dostarczane informacje.
- Wszelkie, wykryte przypadki łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce oraz przejawy nierzetelności naukowej takie jak ghostwriting i guest authorship będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucji zatrudniające autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych itp.).
- Wszyscy autorzy muszą ujawnić konflikt interesów, który może wystąpić, gdy autor ma finansowe, handlowe, prawne lub zawodowe relacje z innymi organizacjami lub z osobami z nimi współpracującymi, które mogłyby wpłynąć na wyniki badania.